Reactie op artikel van Anwar Osseyran over huisartsenzorg
Beste redactie Nieuwsbrief Stadsdorp Westerdok
In de Nieuwsbrief van september lees ik het verhaal over de Westerdokters. Het leest als een aanbeveling voor deze manier van huisartsenzorg, maar als voormalig huisarts en als patiënt, gruw ik van deze werkwijze. Ik vind het een uitholling van het vak waarbij het persoonlijk contact een groot onderdeel van het werk en de patiëntrelatie is. Vooral het non-verbale aspect ontbreekt, zoals: hoe zit iemand erbij, hoe komt hij/zij je kamer binnen e.d. of, zoals de toelichting op het bericht beschrijft, de empathie ontbreekt nog, vooral bij emotionele zaken. Je krijgt (24/7) een consult via een sprekende chatbot, een empathische (?) receptionist(e) of (onbekende) arts. Bij een dergelijk consult ontbreekt het lichamelijk onderzoek ter bevestiging of uitsluiting van een mogelijke diagnose of ter geruststelling.
Bij de bewonersgroep van het Westerdok, waar de gemiddelde leeftijd redelijk hoog is, weet ik van een aantal medebewoners al dat ze om de hierboven genoemde redenen van huisarts zijn veranderd naar een praktijk die verder weg ligt van hun huis. Ze vertellen o.a.: ‘bij de Westerdokters moet je soms goed je best doen om bij klachten een fysiek consult te krijgen’, ‘een kennismakingsgesprek wordt niet nodig geacht’.
En denk bijvoorbeeld ook eens aan zaken als ziekte- en stervensbegeleiding. Dan wil je een vaste huisarts aan je bed die je persoonlijk al langere tijd kent, die goed fysiek bereikbaar is, zo nodig ook buiten ‘kantoortijden’, en niet een arts die je voornamelijk online kent en niet in je buurt woont.
Online zaken regelen past in deze tijd en kan heel efficiënt zijn, zowel voor de patiënt als de huisarts en is beslist een aanvulling op de zorg.
Bij mijn huisarts is ook de mogelijkheid om online contact te hebben, ik kan mijn medisch dossier inzien of zaken digitaal regelen. De praktijk is vlot telefonisch te bereiken met slechts ‘een enkele wachtenden voor u’. Maar, indien nodig of bij spoed, kan je gelijk worden doorverbonden en/of in de praktijk terecht of komt de huisarts langs. En niet, zoals in de toelichting staat, ongezien een online verwijzing krijgen naar een specialist. Dat maakt de zorg duur.
Ik weet dat het niet overal in huisartsenpraktijken goed geregeld is, dat er een tekort aan huisartsen is, maar deze vorm van zorgverlening is het andere uiterste en maakt het werk van een huisarts er in mijn optiek erg onpersoonlijk en niet aantrekkelijker op. En voor de patiënt gebrekkige zorg.
Ik vrees dat deze vorm van zorg vooral voordelen heeft voor de huisarts die op afstand, en met minder inspanning, een en ander kan afhandelen en mogelijk meer patiënten in zijn/haar praktijk kan hebben.
Hartelijke groet,
Trudi Beelen
Reactie van Anwar Osseyran op Trudi Beelen,
Ik mis in de reactie van Trudi een alternatief voorstel voor het probleem waar de huisartsen en patiënten in Nederland mee worstelen. Tja, naar mate we ouder worden en met pensioen gaan, denken we oprecht dat alles vroeger beter was, maar de praktijk van vroeger werkt vandaag niet meer. De premie voor een basisverzekering bij DSW gaat komend jaar met 7,6 procent omhoog en er zijn steeds minder huisartsen en meer patiënten. Hoe gaan we de zorg beschikbaar en betaalbaar houden? Aan digitalisering is geen ontkomen aan en we zullen kunstmatige intelligentie moeten inzetten om het leven van artsen maar ook en vooral patiënten makkelijker te maken en ook nog de zorg betaalbaar te houden. En chatbots zullen in tegenstelling tot de bewering van Trudi, de artsen nooit vervangen maar wel hen beter op het gesprek met hun patiënt voorbereiden en juist meer tijd geven voor een persoonlijk consult met zoals Trudi wenst, meer aandacht voor non-verbale signalen en emotionele zaken. En de bewering klopt niet, dat een arts met inzet van chatbots en zonder lichamelijk onderzoek, diagnose gaat stellen of de patiënt naar een specialist klakkeloos gaat verwijzen. Mijn ervaring met Westerdokters is dat ik, dankzij hun digitale werkwijze, juist veel makkelijker op consult mag komen. Het enige verschil is dat dit veel sneller en efficiënter gebeurt dan in de meeste praktijken met menselijk receptionisten. En de wensgedachte dat huisartsen en assistenten buiten kantooruren bereikbaar moeten zijn, kun je vergeten. De meeste artsen in Amsterdam zijn moeilijk bereikbaar, kun je niet snel consulteren, werken vaak parttime en velen ervaren hoge werkdruk, of erger nog tegen burn-out verkeren. Met de snelle vergrijzing hebben we meer artsen met pensioen en ook nog meer patiënten die zorg nodig hebben. Gelukkig hebben we pioniers zoals Westerdokters die ons de weg wijzen hoe, met inzet van digitalisering en kunstmatige intelligentie, de patiënten sneller, efficiënter en vooral humaner geholpen en tegelijk de kwaliteit en kosten van de gezondheidszorg in Nederland verbeterd kunnen worden. Ik hoop dat de sceptici van kunstmatige intelligentie tools (zoals ChatGPT) zelf uitproberen en zelf ontdekken hoe deze ingezet kunnen worden om onze wereld juist menselijker te maken in plaats van blijven denken dat alles vroeger beter was.
Anwar Osseyran
De redactie heeft gemeend dit weerwoord te moeten plaatsen, de discussie is hiermee gesloten.
Related Posts
Glutton actie Westerdokseiland
door Agaath Schoon Op 7 oktober is op het Westerdokseiland het project “Peuk en PoepRead More
Vervolg spoorwegonderdoorgang
door Agaath Schoon Te beginnen met het goede nieuws. De spoorwegonderdoorgang is al enige tijdRead More
Markant & Stadsdorp Westerdok: hulp voor mantelzorger
door Markant en Janny Haringcarspel Op 29 september 2025 vond er in hotel Aitana, eenRead More