Herinrichting van de Diemenstraat

door Walther Ploos van Amstel

Het is een drukke straat met doorgaand verkeer waar nog steeds 50 km/u mag worden gereden: de Van Diemenstraat. De gemeente wil de straat veiliger maken met nieuwe oversteekplaatsen, een fietspad in twee richtingen en een andere inrichting van het Barentszplein. Maar zo wordt het nog onveiliger, stelt buurtbewoner en lector citylogistiek Walther Ploos van Amstel.

Op het Barentszplein verdwijnen de verkeerslichten; het wordt een voorrangsplein. De rijbanen worden teruggebracht naar 1 baan, aldus de gemeente. Fietsers en voetgangers krijgen een aparte oversteekplaats en de bus stopt op de rijbaan voor de bushalte. Zo verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers en stroomt het verkeer beter door, zo stelt de gemeente.

Voetgangers en fietsers
Bij basisschool De Zeeheld komt een zebrapad en wordt de middenberm verbreed. Ook bij de van Neckstraat komt er een bredere middenberm. Zo komt er meer ruimte om te wachten tussen de rijbanen in, aldus de gemeente. Aan de noordkant komt een nieuw fietspad in twee richtingen. De veiligheid verbetert omdat er zo minder oversteken nodig zijn voor doorgaande fietsers, volgens de gemeente. Een fietspad in twee richtingen geeft fietsers ook meer ruimte om elkaar te passeren.

Tegen het verkeer in
De plannen zijn slecht, vindt hij. “In de drukke ochtendspits is de situatie nu al onhoudbaar, met fietsers die tegen het verkeer inrijden, door rood rijden en over de stoep rijden. Dat wordt met uw plannen alleen maar erger”, schrijft hij in zijn blog.

Onveilig
Als een van de voorbeelden schetst hij het volgende: “Fietsers moeten straks drie keer oversteken bij Pontsteiger (waarvan één keer zonder verkeerslicht op een druk punt richting Houtmankade Oost). Natuurlijk gaan ze dat niet doen en massaal tegen het verkeer in over het smalle voetpad op de brug. Dat is onveilig.”

Racebaan
Hij wijst erop dat bewoners van de Pontsteiger, Van Diemenstraat en ouders van de school al jaren aandringen op meer veiligheid rond de GVB-pont, de kruisingen bij de brug en de oversteek naar basisschool De Zeeheld. Er zijn volgens hem al ‘drie noodverbanden gelegd’, maar de straat bleef ‘een racebaan met een maximumsnelheid van 50 km/uur.’

Chaos
Om een goed plan te maken, had de gemeente volgens hem moeten kijken naar een veel groter gebied en meer en betere (verkeers)analyses moeten uitvoeren. “Het lijkt erop dat de ontwerpers niet zijn komen kijken naar de chaos tijdens een drukke ochtendspits.” Hij vindt dat het ontwerp terug moet naar de tekentafel.

Inloopbijeenkomst 
Over de plannen was 1 oktober jl. een inloopbijeenkomst in school De Zeeheld. Een reactie geven op het voorlopige ontwerp kon tot en met 13 oktober 2024.

Bron: De Westkrant.

Related Posts

Van de redactie

De zomer die warm en de laatste weken warm en nat was, is bijna voorbij.Read More

Sail vanaf het Groene Hoofd

door Agaath Schoon Het Sailevenement is niet aan het Groene Hoofd voorbijgegaan. Het begon alRead More

Camping “Onderdoorgang”

door Agaath Schoon Op 14 april jl. was er op verzoek van bewoners van WesterdokseilandRead More

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *